Friday, July 22, 2011

Cara Jimat Luruskan Rambut?




Teman rase kat malaysia ni byk sgt salon2 yang tawarkan khidmat meluruskan rambut ni..rebonding kan name die...aku pon tak arif sgt pasal ni..harga nak melurus kan rambut ni ratus2 la kan..fuhhh mahal x igt. pastu nak kene gi wat treatment lagi setelah beberapa bulan, adoii duit lagi kan? Kat sini teman nak kongsikan care luruskan rambut yang kerinting mengikut petua nenek moyang kite. harap dapat membantu la ye..

1. Kupas kulit sebiji pinang tua . Goreng tanpa menggunakan minyak sehingga hangus. Kemudian tumbuk bersama dua tangkai bunga raya yang baru hendak mekar sehingga lumat. Gaulkan tiga sudu perahan air limau nipis bersama campuran ramuan pinang dan bunga raya hingga sebati . lumur diatas kepala selama beberape minit . kesan nya amat lah mjarab. rambut tidak gugur dan semakin lurus.

2. Bancuh kan dua biji telur bersama sedikit tepung gandum . Basahkan rambut, tapi jangan terlalu basah, lembap kan sahaja ya. Kemudian sapukan bancuhan telur dan tepung gandum tadi pada keseluruhan rambut. Sikat rambut dengan lurus dan biarkan sebentar. Bilas dengan air bersih. lakukan dua kali seminggu.

3. Perah sebiji kelapa menggunakan segelas air , Perah kan limau nipis dan simpak ke dalam peti sejuk sehingga bahagian atasnya menyerupai krim. Gunakan krim ini utuk menyapu kulit kepala serta seluruh rambut . Tutup dengan tuala panas selama satu jam. Bilas rambut sehingga bersih dan lakukan cara ini tiga kali seminggu.


senang kan petua2 diatas. zaman sekarang ni laki n perempuan same aje. dua2 nak ade rambut lurus kan? so, ikut je petua diatas bukan susah pun kan?? say goodbye to rebonding.

1 comment:

Ninjaboyz_kucing said...

nak tanya ianya akan kekal lurus sampai bila-bila ke?......tak kan kerinting balik?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...